Iklan Nuffnang

Thursday, November 3, 2011

YANG PERGI...dan antara kasihnya isteri

Hari ini 04 Nov 2011 bersamaan 09 Zulhijjah 1432 Pagi tadi jam 6.40 pg suami ku menerima berita kawanya kamaruddin yg seangkatan dengannya 4RAMD telah pulang kerahmatullah jam 5.00pg diTikam batu Kedah.Teringat suamiku cerita pada ku...yang kawanya ni semasa hayatnya seolaholah putus harapan untuk hidup apabila isterinya tercinta pergi mendahuluinya pergi buat selamanya.Bagi belaiu hidup dirasakan hambar tanpa isteri disisi,kecewa dan murung lebih -lebih lagi beliau mengidap sakit jantung dan paru-paru .....semasa kami melawatnya pada aidil Fitri yg lepas dia menceritakan betapa hidupnya tidak ceria seperti dulu dan sakitnya bertambah parah maklumlah kalau ada isteri semua dilayan isteri kini dia dah tak kisah nak makan ubat ke tak amakan ubat ke dia tak ambil peduli...bila tiada isteri beliau rasa hidupnya kosong tiada teman untuk urus hidupnya walaupun sebumbung hidup dengan anaknya tapi kasih dan layanan isteri adalah amat berlainan sekali katanya.Umur beliau 62 tahun dan telah pergi mengadap Yarabbi hari ini hari Wukuf di Arafah ketika umat islam sedunia berhimpun beliau diapanggil allah taala...al fatihah untuk sahabat my husband.Itulah pe3ntingnya seorang isteri kaum hawa kepada suami kaum Adam...jangan main-main...

Teringat pula aku kepada sahabat aku Yati 47 tahun pergi buat selmanya pada 24 Okt 2011 (Isnin) .Beliau sekelas dengan aku semasa belajar Ijazah Pendidikan di UiTM seri Iskandar.Beliau sebelum ini sihat cuma mengidap asthma sahaja.Tapi pada 23 Oktober beliau tiba-tiba jatuh dihapan pintu rumah dan terus dikejar kehospital Ipoh doktor menyatakandarah beku di kepala perlu dibedah segera dan selepas pembedahan beliau koma .Aku dan suami sempat melawat beliau pada petang 23 Oktober 2011.Aku hanya melihat tubuhnya terbujur kaku namun dimukanya bersih tenang walaupun nyawanya dibantu alat pernafasan ketika itu
Adiknya membaca yasin dan aku berdoa agar beliau sembuh doaku "Ya allah sembuhkan sahabatku jika itu lebih baik baginya.......sehinggalah aku pulang aku masih terkenang kata-kata Yati...Kak I nak bayar hutang you ni tapi I nak masuk kat ATM tapi 8.00 lagi mesin tak terima mesin hanya terima wang genap aja...aku pun menjawab tak apa lah Yati you masuk yg genap aje yg 8.00 tu I sedekah kat you ok kata ku and kalau you susah-susah sibuk mengajar lain kali bila ada masa Yati bayarlah..ehhh tak boleh kak Yati risau takut apa-apa terjadi pada Yati nanti...ala Yati jng risau kalau ada apa-apa kak halal aje kata ku sambil gelak-gelak dengan dia dalam HP; Itulah kata-kata terakhir seorang sahabat yg banyak membantu aku semasa sama-sama belajar dulu...dan semasa di hospital aku bertanya khabar tentang Yati pada suaminya...suaminya cerita Yati nak pergi facial ni...nantimuka cantik taklah abang cari lain...hehee..Yati gelak-gelak dengan suaminya...itulah kenangan sahabat ku...al fatihah untuk arwah.

2 comments:

budakgebupunya said...

Sape ? tak kenal pun

Unknown said...

yatikawan mama yg tinggalkal kat tanjung rambutan ipoh